Externe links zijn linkjes van een website die naar andere websites leiden. Deze uitgaande links kunnen handig zijn om meer informatie over een onderwerp te vinden of om naar delen van een andere website te navigeren waar bezoekers extra informatie kunnen vinden. Een link op jouw website naar bijvoorbeeld social media platformen zijn ook externe links. Als bezoekers op een uitgaande link klikken, verlaten zij jou website.
Waarom zijn externe links zo belangrijk?
Externe links zijn belangrijk omdat ze bezoekers van meer relevante informatie kunnen voorzien. Link dus ook alleen naar websites die echt relevant zijn. Maar externe linkjes zijn ook erg belangrijk voor de verbetering van je SEO. Uitgaande links van en naar websites van hoge kwaliteit, kunnen je ranking opkrikken. Andersom geldt dit ook; hoe meer relevante websites een uitgaande link naar jouw website plaatsen, hoe meer Google jouw website gaat waarderen en hierdoor wordt jouw website hoger gerankt. Ook zijn externe links een start van jouw linkbuilding.
Tips
- Link niet naar je directe concurrent. Dat is niet handig.
- Door goede en relevante linkjes te plaatsen, begrijpt Google nog beter waar jouw content over gaat.
- Kijk ook goed naar de kwaliteit van de website waar je naartoe linkt. De zoekmachine ziet links van websites van hoge kwaliteit als betrouwbaar.
- Zorg ervoor dat de ankertekst voor de externe links relevant is zodat bezoekers weten welke informatie zij aantreffen als ze op de link klikken.
Hoeveel externe linkjes moet ik plaatsen?
SEO technisch is het gewenst om in iedere blog/pagina één externe link te plaatsen. Uiteraard lukt het niet om op elke pagina een link te plaatsen naar een andere website, doe het dan alleen op de pagina’s waar het ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft. Als je te veel linkjes plaatst, kan je gebruiksvriendelijkheid van je website achteruit gaan en kan de zoekmachine dit zien als spam.
Externe links zijn een waardevol hulpmiddel dat je kan helpen door een website te navigeren, meer informatie over een onderwerp te vinden, of je SEO te verbeteren. Als ze goed gebruikt worden, kunnen ze een grote aanwinst zijn voor elke website.