Rated 5,0 out of 5
5,0 van 5 sterren (op basis van 27 reviews)
info@heijtec.nl 085 401 9132

Wat is Google Analytics?

Home » Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een handige tool waarmee je belangrijke statistieken van een website kunt meten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inzien van de bezoekersaantallen, het verkeer naar je website en welke pagina’s daarbij het meest bezocht worden. Als website-eigenaar of online marketeer kun je hier natuurlijk je voordeel mee doen. Maar wat heeft deze gratis Google dienst je nog meer te bieden? In dit artikel vertellen we je precies wat het inhoudt, welke informatie je kunt verzamelen met deze software en hoe je het installeert.

De voordelen van Google Analytics

Als je in het bezit bent van een website, is het bijhouden van de bezoekersstatistieken van groot belang. Zo kun je een advertentiecampagne nog succesvoller maken. Zeker omdat Google Analytics eenvoudig aan Google Ads te koppelen is. Met Analytics meet je eenvoudig de bezoekersaantallen en kun je inzien waar deze vandaan komen. De software geeft je tevens inzicht in de bronnen van het verkeer en de paginaweergaves. Je ziet hoe lang jouw bezoeker op een bepaalde pagina doorbrengt én via welke pagina de website wordt verlaten. Google Analytics houdt tevens bij hoe vaak er op een bepaald element op jouw website wordt geklikt. De bezoekersstatistieken geven je ook een duidelijk beeld over welk type bezoeker het meest waardevol is of voor een conversie zorgt.

Het instellen van specifieke doelen

Naast het bijhouden en meten van bezoekersaantallen, kun je binnen Google Analytics ook doelen instellen. Daarmee kun je de activiteiten, ofwel de conversies, op je website inzien en bijhouden. Een conversie kan een informatieaanvraag, een inschrijving voor de nieuwsbrief of natuurlijk een verkoop zijn. Elke actie die de bezoeker uitvoert wordt door Google Analytics vastgelegd. Zelfs het bijhouden van de omzet na de verkoop van een product behoort tot de mogelijkheden.

Analytics is ook te gebruiken in combinatie met Google Ads. De twee diensten van de zoekmachine zijn dan ook eenvoudig op elkaar af te stemmen. Zeker als je gebruik maakt van advertentiecampagnes is dit aan te raden. De combinatie tussen Google Analytics en Ads laat je aan de hand van bezoekersstatistieken zowel organische als betaalde bezoekersaantallen zien. Je verkrijgt op deze manier een goed inzicht in welk soort verkeer het meest interessant is voor jou.

Google Analytics

Hoe koppel je Google Analytics aan een website?

Als je overtuigd bent van de voordelen van Google Analytics, dan is de software eenvoudig te installeren en implementeren binnen jouw website. Stap 1 is het aanmaken van een account. Bij het succesvol opzetten van het account ontvang je een code. Deze code plaats je vervolgens in de pagina’s van je website. Je kunt direct beginnen met het meten van bezoekersstatistieken, aantallen, verkeersbronnen en het bijhouden van de bounce rate. Natuurlijk kun je Google Analytics nog meer personaliseren door het instellen van doelen. Zeker als je in het bezit bent van een webshop, is dit een onmisbare tool voor het meten van de conversies.

Kent Google Analytics ook nadelen?

De software om bezoekersstatistieken te kunnen meten kent inhoudelijk niet zozeer nadelen. Waar je als website-eigenaar wel rekening mee moet houden, is dat niet elke bezoeker zijn JavaScript functie aan heeft staan en het gebruik van Analytics verplichtingen met zich meebrengt met betrekking tot de AVG / GDPR.

JavaScript

Omdat Analytics op JavaScript draait, kan het dus voorkomen dat de informatie van sommige bezoekers niet of niet volledig wordt weergegeven. Dit kan ook gebeuren als jouw website wordt bezocht door een bezoeker die een adblock-extensie aan heeft staan. De bezoekersstatistieken binnen Google Analytics kunnen hierdoor beïnvloed worden hoewel de nadelige gevolgen ervan beperkt blijven.

AVG / GDPR

Via Analytics verzamel je gegevens waarmee je een profiel over iemand kan opbouwen. Hierdoor valt het onder de AVG / GPDR en heb je de expliciete toestemming van een bezoeker nodig voor het gebruik ervan. Er is echter wel een manier om de analysesoftware te gebruiken, zonder eerst toestemming te krijgen. Je kunt de resultaten anonimiseren en het delen van gegevens met Google uitzetten.

Analytics JavaScript anonymize_ip

Conclusie

Ben je serieus bezig met je website, SEO of SEA of ben je dat ooit van plan? Dan is het meten van resultaten essentieel! Google Analytics is een handige gratis tool, wanneer je meer inzicht wilt verkrijgen over het gedrag van jouw websitebezoekers. Aan de hand van de statistieken weet je bijvoorbeeld alles over de bezoekersaantallen, via welke verkeersbron jouw bezoekers komen en welke pagina het meest wordt bezocht. Naast de bezoekersstatistieken, kun je door het instellen van doelen binnen Google Analytics tevens de conversies van jouw website bijhouden en beheren.

Hulp nodig?

Heijtec helpt ondernemers sinds 2011 naar online succes. Wij bouwen niet alleen nieuwe websites en webshops, maar optimaliseren ook bestaande. Zoekmachineoptimalisatie en conversie zijn hierbij ons uitgangspunt. Je hebt immers niets aan een prachtige website, die niets oplevert. Waar wacht je nog op? Daag ons!

Even sparren? De koffie staat voor je klaar!

Neem vrijblijvend contact met ons op!