085 401 9132

Wat is een USP (Unique Selling Point)?

Home » Wat is een USP (Unique Selling Point)?

In de concurrerende wereld van vandaag de dag, is het essentieel om je te onderscheiden van de massa. Dat is waar de kracht van een Unqiue Selling Point, ofwel USP, in het spel komt. Daarom gaan we in deze blog dieper in op de betekenis van een USP, hoe deze worden toegepast in marketing, en geven we enkele USP voorbeelden. Tot slot geven we enkele tips voor het creëren van jouw persoonlijke USP.

Wat is de betekenis van USP?

De afkorting USP staat voor Unique Selling Point, of in het Nederlands Uniek Verkoopargument. Een USP beantwoordt de vraag waarom een klant voor jouw product of merk zou moeten kiezen in plaats van voor dat van een ander.

Wat zijn Unique Selling Points (USP’s)?

USP’s zijn de onderscheidende kenmerken van je product, dienst, of merk die het aantrekkelijker maken dan de concurrentie. Dit kan variëren van producteigenschappen, zoals superieure kwaliteit of innovatieve technologie, tot immateriële voordelen zoals uitstekende klantenservice of een sterke merkidentiteit. Het is die ene unieke factor waardoor klanten voor jouw aanbod kiezen in plaats van dat van de concurrentie. Het belangrijkste is daarom dat het relevant is voor de doelgroep die je wil bereiken, het moet hen overtuigen van de voordelen van jouw aanbod.

4 Unique Selling Point voorbeelden

  1. Apple: “Think different”
    Apple onderscheidt zich door zijn innovatieve producten en unieke gebruikerservaring. Deze slogan roept een gevoel op van vooruitstrevendheid en originaliteit, wat de kernwaarden van Apple weerspiegelt. Het positioneert Apple als een merk voor visionairs en creatieve geesten, en versterkt hun identiteit als een pionier in technologie en design.
  2. Domino’a Pizza: You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less – or it’s free.”
    Hoewel deze USP relatief lang is, is de boodschap meteen duidelijk. Het legt precies uit wat de klant kan verwachten zonder enige verwarring. Het laat zien dat Domino’s vertrouwen heeft in zijn service en bereid is om verantwoordelijkheid te nemen voor vertragingen. Deze belofte speelt in op de behoefte aan gemak en onmiddellijke bevrediging, en maakt de service betrouwbaar en memorabel.
  3. Bol.com: “Bezorgen dezelfde dag, ’s avonds of in het weekend”
    Met deze selling point laat Bol.com een hoop concurrenten achter zich. Door bezorging op dezelfde dag, ’s avonds of in het weekend aan te bieden, onderscheidt Bol.com zich duidelijk van concurrenten die dit niet aanbieden. Hierdoor wordt Bol een aantrekkelijkere keuze voor drukke klanten die directe voldoening en gemak zoeken.
  4. Zalando: “100 dagen recht op retour”
    Deze USP speelt in op een behoefte die veel online shopper hebben: geen druk om producten snel te retourneren. Bovendien onderscheid Zalando zich met deze lange retourperiode van menig concurrent die vele kortere retourtermijnen hanteren.

Hoe gebruik ik een Unique Selling Point in marketing?

Marketing draait om het effectief communiceren van jouw USP naar je doelgroep. Zodra je jouw Unique Selling Point hebt vastgesteld, moet je deze dus consistent communiceren via je marketingkanalen. Door dit consequent en effectief te doen, kan het de kernboodschap worden die een potentiële klant aantrekt en motiveert om actie te ondernemen, zoals het doen van een aankoop of het aanvragen van meer informatie.

Hoe maak ik een goede USP?

  1. Ken je doelgroep: Het is belangrijk om de behoeften, wensen en pijnpunten van je doelgroep te begrijpen. Doe dus onderzoek naar wat zij belangrijk vinden, waar ze naar op zoek zijn in een product of dienst en hoe jij hierin de oplossing kunt bieden.
  2. Analyseer de concurrentie: Onderzoek je concurrenten en bepaal wat hen uniek maakt. Hierdoor zal het gemakkelijker worden gaten in de markt te vinden.
  3. Identificeer je unieke kenmerken: Maak een lijst van de unieke eigenschappen en voordelen van je product of dienst. Wat maakt jouw aanbod anders en beter?
  4. Formuleer een duidelijke boodschap: Vat je unieke kenmerken samen in een korte, krachtige zin die gemakkelijk te begrijpen en onthouden is. Deze boodschap moet de waarde die jij biedt duidelijk communiceren.
  5. Test en verfijn je USP: Test het bij je doelgroep en vraag om feedback! Zij weten immers als beste waarom ze wel, of juist niet, voor jouw merk kiezen. Gebruik deze input om je boodschap te verfijnen totdat deze perfect aansluit bij de wensen van je doelgroep.
  6. Wees authentiek: Zorg ervoor dat je USP authentiek en geloofwaardig is. Vermijd dus overdreven claims die je niet waar kunt maken. Uiteindelijk zal dit je merk alleen maar schaden.

Wat is dan een slechte USP?

Slechte USP’s zijn kenmerken, voordelen of claims die niet effectief zijn in het onderscheiden van een product, dienst of merk van de concurrentie, of die niet waardevol zijn voor de doelgroep. Claims zoals “beste kwaliteit” en “beste service” zijn bijvoorbeeld te algemeen. Dit wordt door veel concurrenten gebruikt waardoor het niet geloofwaardig overkomt. Daarnaast kan het benadrukken van functies zonder de voordelen voor de klant te verduidelijken, de USP zwak maken. Klanten willen namelijk weten hoe jouw product hun leven verbetert, niet alleen wat het doet.

Kortom

Een krachtige USP is essentieel voor het succes van je bedrijf. Het helpt je niet alleen om je te onderscheiden van de concurrentie, maar ook om een duidelijke en consistente boodschap te communiceren naar je doelgroep. Door te begrijpen wat een USP is, hoe deze werkt in marketing, en door concrete voorbeelden te bekijken, kun je zelf aan de slag met het creëren van een uniek en overtuigend verkoopargument voor jouw producten of diensten. Ben jij klaar om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Kun je wel wat hulp gebruiken bij de online marketing? Neem contact met ons op!

Even sparren? De koffie staat voor je klaar!

Neem vrijblijvend contact met ons op!