Rated 5,0 out of 5
5,0 van 5 sterren (op basis van 27 reviews)
info@heijtec.nl 085 401 9132

Wat is een Call-To-Action button?

Home » Wat is een Call-To-Action button?

Als je actief bent in de online marketing heb je er vast wel eens van gehoord. De afkorting CTA staat voor Call-To-Action. Maar wat is het eigenlijk en welke functie heeft het? Met een Call-To-Action button motiveer je de bezoekers van jouw website tot het ondernemen van actie. Je wil natuurlijk niets liever dan je bezoekers naar bepaalde pagina’s leiden. Een Call-To-Action button helpt je hierbij. Zo kun je van toevallige bezoekers eenvoudig betalende of geïnteresseerde klanten maken.

Hoe ziet een Call-To-Action button eruit?

Een CTA kan verschillende gedaantes hebben. Het hoeft dus niet persé een ‘koop nu’ knop te zijn op jouw website. Een Call-To-Action kan de bezoeker ook motiveren om op een link te klikken. Ook het invullen van een contactformulier om meer informatie te verkrijgen is een aanzet tot actie. Feitelijk gezien kunnen we stellen dat een dergelijke button jouw bezoeker wegwijs maakt op je website. Door duidelijk aan te geven waar de bezoeker op kan klikken, kun je het proces eenvoudiger en makkelijker maken.

Voorbeeld van een Call-To-Action button:

Andere voorbeelden van een Call-To-Action:

  • Download hier uw gratis e-book
  • Gratis proefperiode starten
  • Abonneer op onze nieuwsbrief
  • Ja, ik wil teruggebeld worden
  • bekijk hier het volledige aanbod

Kleur van een effectieve Call-To-Action button

Welke kleur je gebruikt voor een CTA is van groot belang. Op onze website gebruiken wij oranje. Deze veelgebruikte kleur wordt in de internetmarketing ook wel de BOB (Big Orange Button) genoemd. Betekent dit dat je perse oranje moet gebruiken? Zeker niet! Het is belangrijk dat je voor de buttons felle kleuren gebruikt, die opvallen binnen het ontwerp van je website. Groen is ook een veel gebruikte kleur, maar zal veel minder effectief zijn op een groene achtergrond.

Tips voor goed converterende buttons:

  • Opvallende kleur; zoals bijvoorbeeld oranje, groen of rood.
  • Uitstraling van een knop; zodat duidelijk is dat erop geklikt kan worden.
  • Activerende tekst; bijvoorbeeld ‘Download nu de gratis e-book‘ in plaats van ‘Ga verder‘.

Natuurlijk kun je de button naar eigen inzicht vormgeven. Zo kun je de CTA geheel aanpassen naar de behoefte van jouw doelgroep en website. Naast het feit dat een Call-To-Action button zorgt voor meer conversie, draagt het ook bij aan de SEO-waarde van jouw website. Een Call-To-Action button zal in veel gevallen een interne link zijn, iets wat de vindbaarheid en ranking van je website bevorderd.

Waar kun je een Call-To-Action button het beste plaatsen?

Een CTA button kun je zowel op een specifieke landingspagina (bijvoorbeeld voor een product) plaatsen als op de website zelf. Ook kun je de button verwerken in een artikel of blog. Dit kan bijvoorbeeld een informatieve tekst zijn over de werking van jouw dienst. Na het doorlezen van het artikel is de interesse van de klant gewekt. Juist dan is het goed om inderdaad direct een Call-To-Action button te plaatsen. Dit kan zijn in de vorm van een terugbel afspraak of een link naar de desbetreffende pagina waarop de dienst vermeld staat. Op deze manier maak je het koopproces niet alleen makkelijker voor de lezer. Met een Call-To-Action button kun jij de bezoekers ook eenvoudiger omzetten in klanten.

Hulp of advies nodig?

Meer klanten halen uit je website? Heijtec helpt ondernemers sinds 2011 naar online succes.

Even sparren? De koffie staat voor je klaar!

Neem vrijblijvend contact met ons op!