Rated 5,0 out of 5
5,0 van 5 sterren (op basis van 27 reviews)
info@heijtec.nl 085 401 9132

Wat is een ALT-tag?

Home » Wat is een ALT-tag?

Een ALT-tag wordt ook wel als ALT-code of ALT-attribuut aangekondigd. De werking en functie blijft echter hetzelfde. Het is een stukje tekst dat wordt gepresenteerd als alternatief voor een afbeelding. Deze alternatieve teksten voor afbeeldingen spelen een belangrijke rol in de optimalisatie van websites. Voor de zoekmachine welteverstaan. Ze dragen namelijk bij aan de toegankelijkheid en vindbaarheid je website. Aan de hand van ALT-codes vertel je de zoekmachine waar de afbeelding over gaat. Wanneer dit in lijn is met het onderwerp, kunnen zoekmachines makkelijker bepalen waar de pagina over gaat. Uiteraard draagt dit weer bij aan een hogere positie binnen Google. Maar wat zijn ALT-tags nou precies en waar moet een goed ALT-attribuut aan voldoen?

Betere vindbaarheid van afbeeldingen

Als ondernemer of website eigenaar doe je er natuurlijk alles aan om de vindbaarheid binnen de zoekmachines zo optimaal mogelijk te maken. Dit zorgt er immers voor dat bezoekers jouw website makkelijker en sneller kunnen vinden. Uiteindelijk profiteer je op deze manier van meer verkeer en daarmee potentiële klanten. In veel gevallen denken we bij zoekmachineoptimalisatie vooral aan content.

Deze moet informatief en waardevol zijn voor de lezer, maar ook de juiste keywords bevatten om gevonden te kunnen worden. Het gebruik van alternatieve teksten voor de afbeeldingen wordt daarbij nog wel eens vergeten. Zonde, want ook een ALT-tag draagt bij aan zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over deze alternatieve teksten. Zo weet je zeker dat jouw afbeeldingen bijdragen aan een betere vindbaarheid.

De praktische functie van een ALT-tag

Een ALT-code of tag is een waardevol onderdeel voor SEO. De alternatieve tekst zorgt ervoor dat de zoekmachine de afbeeldingen op de website kan ‘lezen’ en beoordelen. Bij afbeeldingen zonder ALT-attribuut gebeurd dat niet. Daarnaast heeft een ALT-tag ook nog een praktische functie. Omdat de tekst als alternatief bij de afbeelding wordt weergegeven, kan de bezoeker altijd definiëren waar het plaatje over gaat. Dit kan nodig zijn wanneer een afbeelding niet geladen wordt of de afbeeldingen geblokkeerd worden door de browser.

Een ALT-code of tag vertelt dus meer over de afbeelding waarna de zoekmachine jouw website beter kan beoordelen. Natuurlijk om een optimale vindbaarheid te kunnen creëren. Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een ALT-tekst. Deze alternatieve teksten worden veelal gebruikt om een beknopte paginabeschrijving weer te kunnen geven voor de zoekmachine. Ook dit draagt bij aan websiteoptimalisatie en een betere vindbaarheid van de pagina binnen Google.

ALT-tag toevoegen in WordPress

Hoe maak je een goede tekst voor een ALT-tag?

Een ALT-code is onderdeel van HTML en daarmee binnen iedere website te gebruiken. Vrijwel ieder CMS biedt de mogelijkheid tot het toevoegen van een alternatieve tekst bij je afbeeldingen. In de meeste gevallen vind je deze functie onder je geüploade afbeeldingen. Hier kun je desgewenst een titel en beschrijving toevoegen, maar dus ook een ALT-code of attribuut. Door het invullen van deze gegevens weet je zeker dat de zoekmachine jouw afbeeldingen op de juiste manier indexeert.

De alternatieve tekst en de titel moet vooral vertellen waar jouw afbeelding over gaat. Zorg er daarbij wel voor dat beide teksten uniek zijn. Je hanteert daarbij dus als het ware dezelfde richtlijnen als voor de content op jouw website. Daarnaast moet een goede alternatieve tekst voor een afbeelding nog aan een aantal eisen voldoen om de vindbaarheid positief te kunnen beïnvloeden.

Relevante keywords gebruiken voor een alternatieve tekst

Ook het gebruik van relevante zoekwoorden voor de afbeelding is van groot belang bij het opstellen van een ALT-tag of code. Natuurlijk mag je daarbij ook aanvullende keywords en variaties gebruiken. Dit is aan te raden als je het belangrijkste zoekwoord al aan de titel van de afbeelding hebt toegewezen. Op deze manier lever je een positieve bijdrage aan de SEO van jouw website. ALT-tags gebruiken voor de promotie van jouw merk? Ook voor een optimaal bedrijfsimago of branding kun je ALT-codes toevoegen aan de afbeeldingen die je gebruikt. In dat geval kun je een alternatieve tekst maken met verwerking van de merknaam.

Na het doorlezen van dit artikel weet je alles over het belang van een ALT-code, ALT-attribuut of ALT-tag. Op deze manier kun je de zoekmachineoptimalisatie voor jouw website nog uitgebreider maken. Google leest de alternatieve tekst die jij aan je afbeeldingen hebt toegevoegd. Aan de hand van deze informatie kan de zoekmachine bepalen waar jouw website over gaat. Deze indexatie kan je zomaar weer een betere positie binnen Google opleveren. Net als een goede interne linkstructuur zijn ALT-codes één van de basishandelingen binnen SEO. Ben jij al een stapje verder? Lees dan ook ons artikel over de 8 belangrijkste SEO trends van 2019.

Meer uit je website halen?

Heijtec helpt ondernemers sinds 2011 naar online succes. Wij bouwen niet alleen nieuwe websites en webshops, maar optimaliseren ook bestaande. Zoekmachineoptimalisatie en conversie zijn hierbij ons uitgangspunt. Je hebt immers niets aan een prachtige website, die niets oplevert. Waar wacht je nog op? Daag ons!

Even sparren? De koffie staat voor je klaar!

Neem vrijblijvend contact met ons op!