Ook bij de allerbeste bedrijven gaat er wel eens iets mis. Wanneer het fout gaat zijn forums, blogs en social media eerder een nadeel dan een voordeel. Deze websites hebben soms erg goede zoekmachineposities, waardoor de negatieve berichten hoog in zoekmachineresultaten terecht komen. Er volgt een storm aan negatieve publiciteit en de verkoop daalt. In eerste instantie probeer je als bedrijf natuurlijk de situatie op te lossen, maar hierdoor verdwijnt het negatieve bericht niet. SERM biedt de uitkomst.
Wat is SERM?
SERM is een afkorting van Search Engine Reputation Management. SERM is het beschermen van je reputatie, door op belangrijke zoekwoorden actief te monitoren en hier adequaat op in te springen als hier iets positiefs en vooral negatief over gezegd wordt. Als er iets negatiefs op internet verschijnt, is het niet zo gemakkelijk om het weer vanaf te krijgen. Je moet natuurlijk altijd proberen de situatie op te lossen en vragen om een rectificatie. In de meeste gevallen zullen de negatieve berichten niet zomaar verdwijnen en wanneer deze ook nog eens hoog scoren in Google, kan dit je reputatie ernstig beschadigen.
Hoe werkt SERM?
Door de ongewilde zoekmachineresultaten uit je top 10 te laten verdwijnen, minimaliseer je het aantal lezers. Negatieve berichten kunnen onderdrukt worden, maar er kan ook andersom te werk worden gegaan door bijvoorbeeld positieve berichten hoger in de resultaten te krijgen of positieve berichten te creëren. De sleutel is om proactief te blijven, de online aanwezigheid van je merk regelmatig te controleren, en passende maatregelen te nemen als er negatieve commentaren verschijnen. Met de juiste strategie en tactiek kan SERM een effectief middel zijn om de reputatie van je bedrijf te beheren en het merkimago te helpen versterken