085 401 9132

MailChimp: de helpende hand bij e-mailmarketing

Home » MailChimp: de helpende hand bij e-mailmarketing

E-mailmarketing is een essentieel onderdeel van de moderne marketingstrategieën en speelt een cruciale rol bij het opbouwen van merkloyaliteit, het genereren van leads en het stimuleren van conversies. Hiervoor zijn verschillende tools ontwikkeld die jouw leven net wat makkelijker maken, waaronder MailChimp.

Wat is MailChimp?

Mailchimp is een software voor online marketing, specifiek gericht op e-mailmarketing. Het is een tool waarmee je eenvoudig mailinglijsten, nieuwsbrieven en campagnes maakt en onderhoudt. Zo blijf jij gemakkelijk in contact met jouw klanten. MailChimp biedt verschillende functies, waaronder aanpasbare e-mailsjablonen, segmentatie van het publiek, marketingautomatisering en rapportages en analyses. Bovendien is het eenvoudig te verbinden met CMS systemen zoals Magneto, WordPress en Shopify. Wanneer iemand zich op jouw website inschrijft voor de nieuwsbrief, zal deze persoon hierdoor automatisch in MailChimp worden toegevoegd aan jouw mailinglijst. Deze e-mailmarketing tool biedt doorgaans een goed startpunt voor beginners, dit is waarom:

  • Het is zeer gebruiksvriendelijk
  • Het bevat alle benodigde functies
  • Het is betrouwbaar
  • Het is in eerste instantie gratis

Hoe werkt MailChimp?

MailChimp werkt als een centrale hub voor het creëren, beheren en analyseren van e-mailcampagnes. Doodat deze tool speciaal is ontworpen voor beginners, is het relatief eenvoudig te gebruiken.

MailChimp account aanmaken

Om een account aan te maken ga je naar de website van MailChimp en klik je op “sign up free”. Vul je e-mail, een gebruikersnaam en een wachtwoord in en klik op “get started!”. Bij voorkeur gebruik je een e-mailadres dat is verbonden aan jouw domeinnaam, zo niet dan moet je jouw domein achteraf verifiëren. Zo weet MailChimp dat jij bevoegd bent om in naam van de opgegeven website e-mails te versturen. Vervolgens wordt er een activatiemail naar het door jou ingevoerde e-mailadres gestuurd, klik op “activate account” om jouw account te activeren. Wanneer je voor het eerst inlogt zul je een aantal gegevens in moeten vullen, waaronder jouw voor- en achternaam, bedrijfsnaam, website en bedrijfsadresgegevens.

Mailinglijst maken

Wanneer je een nieuwe mailinglijst wil maken dan kan dat gemakkelijk door op “lists” en vervolgens “create list” te klikken. Op deze pagina geef je onder andere de naam van de lijst aan en vul je een korte herinnering in hoe de consument op de lijst terecht is gekomen. Vervolgens kun je eenvoudig contacten importeren door een Excel of Sheets document aan te maken. Maak een kolom aan met het label “Email Address” en vul deze in met gebruikersgegevens. Daarnaast kun je nog extra kolommen met gegevens toevoegen zoals voor- en achternaam, adres of verjaardag. Dit bestand dien je op te slaan als CVS-formaat. Vervolgens klik je op het pijltje naast een lijst naar keuze en kies je “import’’ en ‘’CSV or tab-delimited text file’’ waarna je het door jou gemaakte bestand selecteert.

MailChimp nieuwsbrief maken

Een MailChimp nieuwsbrief maken is niet lastig. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om gebruik te maken van een bestaande template. In deze template kun je vervolgens de bestaande blokken eenvoudig vullen met jouw content. Wanneer je klaar bent met het ontwerpen kun je via de preview modus jouw ontwerp op zowel een desktop als op een smartphone bekijken. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid een test mail te sturen om zo jouw campagne nog eens extra te controleren. Verder kun je met MailChimp jouw contactenlijst segmenteren. Stel je hebt een campagne ontworpen voor damesparfum, dan kun je deze specifiek naar vrouwen richten.

MailChimp templates

Met een MailChimp template zorg je ervoor dat jouw ontwerpen er telkens hetzelfde uitzien, dit helpt bij het opbouwen van een herkenbare merkidentiteit en het versterken van de band met je doelgroep. Zoals benoemd kun je kiezen uit talloze bestaande templates welke je kunt aanpassen aan je eigen stijl en inhoud. Enkele van deze templates zijn alleen tegen een vergoeding te gebruiken, maar ze bieden toch een snelle en gemakkelijke oplossing voor het opzetten van professioneel ogende e-mails. Daarnaast kun je ook zelf een template ontwerpen, dit geeft je volledige vrijheid om het ontwerp aan te passen aan je eigen wensen en merkidentiteit. Zo kun je bijvoorbeeld jouw Canva ontwerpen direct in MailChimp zetten. Overigens vind je in hun bibliotheek ook een grote hoeveelheid Canva Mailchimp templates.

wat is mailchimp

MailChimp kosten

Wanneer al jouw mailinglijsten bij elkaar opgeteld niet meer dan 500 personen bevatten kun je MailChimp gratis gebruiken. Wanneer je over deze grens heen gaat moet je echter wel een abonnement afsluiten. Hierbij kun je kiezen uit een Essentials, Standard of Premium abonnement. Per abonnement verschilt onder andere het aantal gebruikers en de hoeveelheid e-mails die per maand verstuurd kunnen worden. Een overzicht van de prijzen van MailChimp welke je per maand betaald kun je hieronder vinden. Nog meer contacten nodig? Bekijk de website van MailChimp voor de mogelijkheden.

Max. contactenStandard*Essentials*Free
500€18.93€12.30€0
1.500€42.58€25.08x
2.500€56.75€42.58x
5.000€94.63€70.97x
10.000€127.75€104.09x
15.000€217.64€170.33x
20.000€269.68€217.64x
*Kostenindicatie april 2024, kijk voor de actuele kosten op mailchimp.com/pricing

MailChimp alternatief

Hoewel het een van de meest bekende tools in de sector is, is MailChimp niet voor elk bedrijf de beste keuze. Daarom bespreken we enkele MailChimp alternatieven.

MailerLite vs MailChimp

MailerLite is een alternatief voor MailChimp. Beide zijn platforms voor e-mailmarketing. Over het algemeen is MailerLite gebruiksvriendelijker en biedt het betere automatiseringsmogelijkheden. Bovendien is het een goede keuze wanneer je een wat beperkter budget hebt. MailChimp biedt daarentegen meer geavanceerde functies. Deze tool is een goede keuze wanneer je op zoek bent naar een marketingplatform met geavanceerde automatiseringsmogelijkheden en mogelijkheden tot gerichte marketing. Beide tools hebben hun eigen sterke punten, hierdoor kunnen ze beide waardevol zijn.

HubSpot vs MailChimp

HubSpot biedt een breed scala aan marketingtools, waaronder e-mailmarketing, CRM, marketingautomatisering, sociale media-beheer en meer. Het is een alles-in-één platform dat gericht is op het bieden van een geïntegreerde oplossing voor alle aspecten van digitale marketing. Echter is deze tool wel wat lastiger te gebruiken waardoor het wat tijd vergt om dit onder de knie te krijgen. Ook staat HubSpot bekend om zijn prijzigere abonnementen waar MailChimp juist een stuk goedkoper is. Bovendien is MailChimp speciaal ontworpen voor beginners waardoor het vrij eenvoudig te gebruiken is.

Kortom

MailChimp is een uitgebreid marketingplatform dat zich richt op e-mailmarketing. Het stelt gebruikers in staat om eenvoudig aantrekkelijke e-mails te creëren, te versturen en te analyseren, evenals het beheren van contactlijsten en het automatiseren van marketingprocessen. Hulp nodig op het gebied van online marketing? Neem gerust contact op!

Even sparren? De koffie staat voor je klaar!

Neem vrijblijvend contact met ons op!