085 401 9132

Alles over influencer marketing

Home » Alles over influencer marketing

Infuencer marketing is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de wereld van social media marketing. Bloggers, vloggers en andere bekende social media persoonlijkheden bereiken een steeds groter publiek en worden steeds vaker gezien als experts binnen hun interessegebieden. Maar wat is influencer marketing nou precies? Dat leggen wij jou uit!

Wat is een influencer?

Een influencer is een persoon met een aanzienlijk aantal toegewijde volgers op sociale media. Ze zijn in staat hun volgers te beïnvloeden vanwege hun autoriteit, kennis of relatie met hun publiek. Doorgaans zijn influencers gericht op een bepaald vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan een beauty influencer die jou de mooiste make-up of de beste gezichtsverzorging aanbeveelt, maar ook aan travel influencers die jou de mooiste plekken laten zien. Zij produceren content die daarbij past en verspreiden dit op platformen zoals Instagram en TikTok.

Wat is influencer marketing?

Influencermarketing is een vorm van online marketing waarbij je influencers kunt inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Hierbij maak je gebruik van het betrokken publiek dat deze influencers over de jaren heen hebben opgebouwd. Influencer marketing kan gedaan worden op verschillende manieren, de keuze hierin is vaak afhankelijk van het doel van jouw campagne. Wil je bijvoorbeeld de verkopen stimuleren, meer bezoekers op je website genereren of gewoon meer naamsbekendheid opwekken? Daarnaast kun je ervoor kiezen een influencer eenmalig in te zetten of kun je juist een langdurige samenwerking aangaan. De meest gebruikte vormen van influencer marketing zijn:

  • Gesponsorde content
  • Naamsvermelding
    Het vermelden van jouw merknaam in een social media post is een ideale manier op naamsbekendheid te creëren.
  • Kortingscodes
    Dit is vooral erg geschikt wanneer jij jouw verkoopcijfers wil stimuleren.
  • Prijsvragen en giveaways
    Dit is een perfecte manier om nieuwe producten te introduceren bij jouw doelgroep.

AI influencer marketing

AI influencer marketing combineert de kracht van kunstmatige intelligentie met de invloed van influencers.  Zo kan AI bijvoorbeeld diepgaande analyses uitvoeren van de doelgroepen van influencers en daarmee helpen bij het vinden van de juiste influencers. Bovendien bestaan er tegenwoordig steeds meer AI influencers welke volledig gecreëerd zijn met behulp van kunstmatige intelligentie.

Organic influencer marketing

Heb je een wat kleiner budget, dan kun je organic influencer marketing overwegen. Hierbij ga je als merk een relatie aan met influencers zonder directe financiële compensatie te bieden. Veel influencers zijn bijvoorbeeld bereid een samenwerking aan te gaan in ruil voor een gratis product of omdat ze simpelweg geloven in wat je doet.

Wat is een influencer

De voordelen van influencer marketing

Consumenten zijn steeds minder gevoelig voor traditionele manieren van adverteren, voornamelijk door een gebrek aan vertrouwen. Influencers daarentegen hebben een voorbeeldfunctie voor hun volgers en worden vaker gezien als betrouwbaar. Hierdoor zijn zij in staat invloed uit te oefenen. Influencer marketing is dus eigenlijk een vorm van social proof. Wanneer een influencer enthousiast is over een bepaald product, werkt hun goedkeuring als een vorm van sociale bevestiging voor hun volgers. Het is echter wel belangrijk dat het merk en de influencer goed bij elkaar passen, anders kan het alsnog ongeloofwaardig overkomen. Een ander voordeel van influencermarketing is dat je gebruik kunt maken van het grote publiek dat een influencer heeft opgebouwd. Het kost namelijk een hoop tijd en moeite om dit zelf op te bouwen.

Wat kost influencer marketing?

De kosten van influencer marketing hangen af van zowel het bereik van de influencer als de inhoud van de campagne. De kleinste influencers vragen gemiddeld 50 tot 150 euro per post terwijl dit bij de grotere influencers vaak pas begint bij 3000 euro. Om bij te houden of jouw influencer marketing campagne een goed investeringsrendement genereert kun je de influencer marketing CPM berekenen. Dit is een maatstaf  die wordt gebruikt om de kosten voor het bereiken van 1000 impressies te berekenen. Dit is echter ongeacht of de gebruikers ook daadwerkelijk interactie hebben met de content. Daarom is het verstandig om ook andere statistieken, zoals de click-through-rate (CTR), te monitoren.

Soorten influencers

Influencers hebben vaak een groot bereik, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Een influencer kan ook een relatief kleinere groep volgers hebben, maar vanwege hun status toch in staat zijn een aanzienlijke hoeveelheid invloed uit te oefenen in een bepaalde niche. Op basis van het aantal volgers worden influencers doorgaans ingedeeld in verschillende categorieën. Welk type influencer geschikt is voor jouw influencer marketing campagne hangt af van jouw bedrijf, het doel van de campagne en uiteraard het beschikbare budget.  

  • Mega influencers
    Mega influencers zijn de grote social media sterren met meer dan een miljoen volgers. Denk bijvoorbeeld aan een Kim Kardashian, maar ook NikkieTutorials en Monica Geuze vallen in deze categorie. Deze influencers hebben een enorm bereik waardoor deze goed ingezet kunnen worden voor naamsbekendheid.
  • Macro influencers
    Een macro influencer heeft tussen de vijfhonderdduizend en een miljoen volgers. Voorbeelden hiervan in Nederland zijn onder andere Stefan de Vries en Anna Nooshin.
  • Meso influencers
    Een meso influencer heeft tussen de 50 en 500 duizend volgers. Een groot bereik, maar toch een net wat lager prijskaartje. Daarnaast is de betrokkenheid bij deze influencers vaak net iets groter dan bij mega en macro influencers.
  • Micro influencers
    Een micro influencer heeft 10 tot 50 duizend volgers. Deze groep is vaak perfect wanneer je op zoek bent naar een specialist binnen een niche. De betrokkenheid van de volgers ligt bij deze groep namelijk vaak erg hoog.
  • Nano influencer
    Nano influencers zijn een nog wat nieuwer begrip. Dit is de categorie met de minste volgers, namelijk tussen de duizend en tienduizend. Vaak zijn dit de echte specialisten met veel kennis over een bepaald onderwerp en de grootste betrokkenheid.

Affiliate marketing vs influencer marketing

Affiliate marketing en influencer marketing zijn beide vormen van samenwerkingen met externe partijen om producten of diensten te promoten. Toch is er wel een verschil tussen de twee. Affiliate marketing wordt puur gebruikt om potentiële klanten naar jouw website te lokken om een aankoop te doen. Affiliates worden dan ook alleen beloond wanneer er een transactie plaats heeft gevonden. Influencer marketing richt zich daarentegen op het promoten van merken en het stimuleren van betrokkenheid door gebruik te maken van de invloed van deze influencers. Vaak worden beide benaderingen dan ook complementair gebruikt als onderdeel van een uitgebreide strategie.

Kortom

Influencer marketing is een veel gebruikte en effectieve vorm van online marketing via diverse sociale media kanalen. Wanneer je hiervoor kiest is het echter belangrijk met een influencer samen te werken die goed bij jouw bedrijf past. Hulp nodig op het gebied van online marketing? Neem gerust contact op!

Even sparren? De koffie staat voor je klaar!

Neem vrijblijvend contact met ons op!