Als online ondernemer zijn ongeldige klikken via Google Ads, voorheen Google AdWords, misschien wel je grootste nachtmerrie. Ben je bang dat concurrenten op jouw advertenties klikken, zodat die van jou niet meer zichtbaar zijn? Dit noemen we klikfraude. Maar wat is klikfraude via Google Ads nou precies en hoe gaat dat in zijn werk? In dit artikel vertellen we je alles over het ontvangen van ongeldige klikken. Natuurlijk leggen we je ook uit welke maatregelen Google hiertegen tegen deze vorm van fraude neemt én wat jij eraan kunt doen om het te voorkomen.
Ongeldige klikken herkennen
Als je in het bezit bent van een webshop of website, kan adverteren via Google Ads een mooie manier zijn om aan meer klanten te komen. Via dit platform kun je jouw producten of diensten aan de juiste doelgroep laten zien. Een vertoning kost je helemaal niets, want Google Ads maakt gebruik van CPC. Dat wil zeggen dat je betaald per klik. Iedere keer als er iemand op jouw advertentie klikt, wordt er een vastgesteld bedrag van je dagbudget afgeschreven. Het dagbudget voor jouw campagne stel je tevens van tevoren in. Betalen per klik is prima, zolang het om geldige klikken gaat natuurlijk.
Maar wat als er iemand op jouw advertentie klikt die minder goede bedoelingen heeft? Verdwijnt je advertentiebudget dan als sneeuw voor de zon zonder dat deze effectief is geweest? We krijgen hier regelmatig vragen over. Men is bang dat de concurrent niet zo sportief is, en zo vaak mogelijk om de advertenties klikt.
Google’s maatregelen tegen ongeldige klikken
Google wil niets liever dan dat je blijft adverteren via Google Ads. Om je tevreden te houden hanteren ze dan ook een streng beleid om ongeldige klikken tegen te gaan. De zoekmachine snapt natuurlijk ook dat je niet zit te wachten op een verdamping van je advertentiebudget door toedoen van ongeldige acties. Om klikfraude te voorkomen, gebruikt Google een systeem dat een frauduleus hoge klik-frequentie op een campagne automatisch detecteert. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Google brengt het bedrag dat je kwijt bent aan ongeldige klikken niet in rekening.
Ongeldige klikken bekijken in Google Ads
Ben je benieuwd hoeveel ongeldige klikken jij ontvangt? In het tabblad Campagnes kun je een kolom toevoegen die “Ongeldige klikken” heet. Hierin staan het aantal ongeldige klikken die zijn gedetecteerd en gefilterd vanuit jouw account.
Wat kun je zelf doen om klikfraude te voorkomen?
Als campagne beheerder kun je natuurlijk ook zelf de nodige maatregelen nemen. In de eerste plaats is het goed om de data van je campagne goed in de gaten te houden en te controleren. Een meer drastische maatregel is het blokkeren van de IP-adressen van jouw concurrenten. Als vanzelfsprekend moet je dan wel weten om welke IP-adressen het gaat, voordat je ze uit kunt sluiten.
Ongeldige klikken blijven een vervelend fenomeen waarmee je als online ondernemer hoe dan ook een keer mee te maken gaat krijgen. Toch is het fijn om te weten dat Google deze zogenaamde klikfraude serieus neemt. Heb je het vermoeden dat je, ondanks het systeem van Google, toch het slachtoffer bent van klikfraude? Dan is het verstandig om direct contact op te nemen met Google. Zo blijft jouw advertentiebudget gereserveerd waarvoor het bedoeld is.
Google Ads Partner
Heijtec helpt ondernemers sinds 2011 naar online succes. Wij kunnen effectieve Google Ads campagnes voor je opzetten. Maak je al gebruik van Google Ads, maar ben je niet tevreden over de resultaten of de kosten? Vraag een gratis analyse bij ons aan!