085 401 9132

CPC: dit is wat jij moet weten!

Home » CPC: dit is wat jij moet weten!

Wat is CPC?

CPC staat voor costs per click, ook wel kosten per klik genoemd. CPC is nauw verbonden aan Search engine advertising (SEA). Het is namelijk een van de prijsmodellen gebruikt binnen SEA om de kosten van een campagne vast te stellen. Bij dit prijsmodel betaal je voor elke keer dat een potentiële klant op jouw advertentie klikt. Deze advertenties worden veelal geplaatst in zoekmachines zoals Google en Bing, maar ook op online kanalen zoals Facebook en LinkedIn.

Waarom CPC?

CPC heeft als doel om binnen korte tijd veel mensen naar jouw website te lokken waarna het de bedoeling is dat er een conversie ontstaat. Het is een van de belangrijkste prestatie indicatoren van hoe goed jouw advertenties presteren en hoeveel winst je erop maakt. Het aantal clicks en dus de kosten kan echter snel oplopen waardoor het belangrijk is dit te blijven monitoren.

Wat is het verschil tussen CPC en PPC?

CPC en PPC (pay per click) worden vaak door elkaar gebruikt, echter bestaat er een verschil. PPC is namelijk een overkoepelende term voor verschillende advertentiemodellen waarbij een adverteerder betaald voor het aantal clicks. PPC omvat dus het CPC-model, maar ook andere modellen zoals CPM waarbij je betaald wanneer de advertentie 1000 keer is getoond. Bij CPM worden ook kosten in rekening gebracht wanneer er niet op de advertentie wordt geklikt waardoor dit model vaker gebruikt voor naamsbekendheid. Wil je bezoekers op jouw website genereren, dan is CPC vaak de betere keuze.

Gemiddelde, werkelijke en maximale CPC

De gemiddelde kosten per klik (gem. CPC) is het bedrag dat gemiddeld in rekening wordt gebracht wanneer iemand op jouw advertentie klikt en wordt berekend door de totale kosten te delen door het totale aantal clicks. De maximale kosten per klik (max. CPC) is het hoogste bedrag dat jij bereid bent te betalen voor elke klik. De werkelijke kosten per klik (werkelijke CPC) is het bedrag dat daadwerkelijk in rekening wordt gebracht voor elke keer dat op jouw advertentie wordt geklikt, dit bedrag ligt vaak lager dan jouw maximum.

Wat is een goede CPC?

De hoogte van de CPC kan variëren per sector en is sterk afhankelijk van de concurrentie op bepaalde zoekwoorden. Hoe meer adverteerders bieden op hetzelfde zoekwoord, hoe hoger de CPC zal zijn. Of een CPC hoog is voor jou persoonlijk hangt af van het rendement op de advertentie uitgaven dat jouw campagne genereert. Zo kan voor sommigen €0.40 per klik al (te) hoog zijn terwijl deze grens bij een ander pas bij €50 ligt. Als vuistregel wordt een CPC die lager ligt dan de gemiddelde bezoekerswaarde gezien als goed. Met een CPC die even hoog of hoger is dan de gemiddelde bezoekerswaarde maak je namelijk geen winst.

Kosten per klik berekenen

De CPC kun je berekenen door de totale kosten van de campagne te delen door het aantal keer dat op de advertentie is geklikt. Stel, je hebt in totaal €100 uitgegeven aan een campagne waarop 300 keer is geklikt; dan komen jouw kosten per klik uit op €100 / 300 = €0.33.

Hoe wordt de CPC bepaald in Google Ads?

Google Ads bepaald jouw CPC op basis van de volgende factoren:

  • Max. CPC
  • Kwaliteitsscore
    Een hoge kwaliteit score leid over het algemeen tot een lagere CPC en een hogere positie in de zoekresultaten. De kwaliteitsscore is gebaseerd op de kwaliteit van jouw advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s. Onder andere search engine optimization (SEO) is dus een goede manier om deze score te verbeteren.
  • Ad Rank
    De Ad Rank geeft jouw positie in de zoekresultaten weer en is afhankelijk van zowel jouw maximum bod als kwaliteitsscore. Een hoog bod betekent hierdoor niet dat je automatisch de veiling wint, sterker nog, door een hoge kwaliteitsscore kun je met een lager bod toch hoger eindigen dan de concurrent.

Handmatig vs. automatisch bieden

Je kunt kiezen tussen handmatig bieden en automatisch bieden. Bij handmatig bieden kies je de bedragen zelf waardoor je jouw budget efficiënt kan inzetten. Voor de beste resultaten moet dit echter constant gemonitord worden. Bij automatisch bieden bepaal jij jouw totale budget waarna de biedingen automatisch verhoogd worden voor clicks die naar verwachting tot conversies zullen leiden en verlaagd worden voor clicks die naar verwachting niet tot conversies zullen leiden.

Kortom

CPC is een vorm van PPC waarbij je betaald voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Het voornaamste doel hiervan is om binnen korte tijd een hoop potentiële klanten naar jouw website te lokken. Doordat de kosten snel op kunnen lopen is het echter belangrijk dit te blijven monitoren. Hulp nodig? Wij helpen je graag verder! Neem contact op voor meer informatie.

Even sparren? De koffie staat voor je klaar!

Neem vrijblijvend contact met ons op!