AMP is de afkorting voor Accelerated Mobile Pages. Als online ondernemer of trotse website bezitter heb je hier vast al eens wat over gelezen. Maar wat belooft het eigenlijk? En belangrijker nog, welke voordelen brengt het je? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over deze belangrijke ontwikkeling op het gebied van mobiel-vriendelijke websites. Daarnaast lichten we een aantal SEO-voordelen van AMP uit die je als online marketeer gewoonweg niet mag missen.
- Waarom Accelerated Mobile Pages?
- Heeft AMP invloed op de laadtijd?
- Heeft AMP invloed op SEO?
- Hoe herken ik AMP?
Waarom Accelerated Mobile Pages implementeren?
Het project is door o.a. Google in het leven geroepen om de gebruikerservaring van websites op mobiele devices te verbeteren. Een lekkere innovatie dus als je weet dat meer dan de helft van het totale internetverkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Mobiel surfen is dan ook niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Daarnaast hebben we onze smartphone met internettoegang altijd bij de hand. Reden te meer dus om jouw website te voorzien van een responsive webdesign met AMP techniek.
Snelle laadtijd
Voor bezoekers die via hun smartphone op jouw webpagina terechtkomen betekent AMP namelijk een snelle laadtijd. In veel gevallen is de laadtijd zelfs nihil te noemen. Overbodige content van websites wordt bij Accelerated Mobile Pages tevens gereduceerd. De bezoeker kan dus profiteren van een overzichtelijke website die vlot en eenvoudig navigeert. Uiteraard heeft dit een positieve invloed op de bouncepercentage van de website én de resultaten in de zoekmachines.
Mobiel-vriendelijke pagina’s
Een mobiel-vriendelijke website is van groot belang nu het aantal internetgebruikers via mobiel alleen maar verder toeneemt. Het is dan ook niet voor niets dat Google blijft innoveren op het gebied van Accelerated Mobile Pages. Voor websites met AMP komen er namelijk steeds meer slimme tools beschikbaar. Het aantal gebruikers is de laatste periode dan ook fors toegenomen.
Het mes snijdt namelijk aan twee kanten. Een website met AMP biedt voordelen voor zowel de eindgebruiker als de eigenaar van de website zelf. Doordat de gebruikservaring aanzienlijk wordt verbeterd, heeft dit ook direct invloed op de SEO. En als website eigenaar weet je natuurlijk dat Search Engine Optimization een onmisbare factor is voor online succes.
Wat zijn de SEO-voordelen van AMP?
Een website welke uitgerust is met Accelerated Mobile Pages wordt door de zoekmachines op een voorkeurspositie gezet. Simpelweg betekent dit dat deze websites voorrang krijgen in de zoekresultaten. Zoekmachines geven nou eenmaal de voorkeur aan websites die snel en gebruiksvriendelijk zijn vanaf een mobiel apparaat. Met het oog op de toekomst dus een vrij logische redenering. Een niet te onderschatten voordeel dus op het gebied van SEO.
Hoger in Google met AMP
Uiteraard heeft AMP nog meer voordelen als het aankomt op de vindbaarheid en Google ranking. Door de prioriteit behandeling van deze websites door Google, worden ze in veel gevallen boven alle andere zoekresultaten getoond in een strakke layout. Zeker als het gaat om internetverkeer via mobiel is dit een groot voordeel. Deze positie is, zeker op de smartphone, opvallend en laat weinig ruimte over voor de concurrentie.
Hoe herken ik AMP?
Wellicht heb je een AMP-website al eens voorbij zien komen in de zoekresultaten. Je kunt ze herkennen aan het bliksem icoontje dat weergegeven wordt voor het webadres. Doordat de websites snel laden en zeer gebruiksvriendelijk zijn, blijft de bezoeker langer op de website. De snelle laadtijd is te danken aan het feit dat de content of inhoud al voorgeladen is in de applicatie.
Dit zorgt ervoor dat de bezoeker snel en probleemloos kan navigeren over een AMP-website. Hierdoor wordt de tijd dat de bezoeker op de website verblijft aanzienlijk verlengd. Google slaat deze informatie op en bestempeld een Accelerated Mobile Pages website veel sneller als relevant. Dit heeft een positieve invloed op de zoekresultaten en de SEO.
Ook de nieuwe regelgeving voor wat betreft cookie en privacybeleid kan eenvoudig geïntegreerd worden in Accelerated Mobile Pages. Daarmee voldoen ze dus aan de eisen van de AVG / GDPR. Deze afkorting staat voor General Data Protection Regulation en is sinds mei 2018 verplicht voor elke website.
AMP is onmisbaar wanneer je als online marketeer of ondernemer hoog wilt scoren in 2019. Op deze manier is jouw website gereed voor de toekomst en de toename van mobiel internetverkeer.
Voorbeeld AMP-pagina bekijken
Dit artikel is beschikbaar in normaal format. Maar natuurlijk ook als AMP! Wil je het verschil zien en switchen tussen de twee?